KPS 3014- PENGURUSAN PEMBELAJARAN (d1093567)
KPS 3014- PENGURUSAN MURID
PENGENALAN
Maksud pengurusan boleh
ditakrifkan kepada:
- Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber lain bagi mencapai sesuatu maklamat yang telah ditetapkan.
- Sesebuah aktiviti yang teratur untuk memberi jawapan kepada beberapa soalan khusus yang telah dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya sudah dikenal pasti.
- Penentu prestasi sesebuah sekolah.
- Mengurus rekod murid.
Maksud murid
pula:
- Orang atau anak yang sedang belajar atau berguru (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Jadi, pengurusan
murid membawa maksud;
Pengurusan murid merupakan
proses-proses yang berkaitan dengan
-Perancangan Kerja
-Pengelolaan Murid Dan
Program
-Pengawalan Dan Penilaian Prestasi
-Pemilihan Cara Atau Kaedah- Pengurusan murid merangkumi aspek yang luas iaitu terdiri daripada disiplin, sahsiah dan kejayaan akademik pelajar.
KOMPONEN
PENGURUSAN MURID:
- Menguruskan rekod murid
- Kesediaan belajar
- Memotivasikan pelajar
KEPENTINGAN
MENGURUS REKOD MURID
- Maklumat murid dapat disusun dan diatur serta disimpan secara teratur, cekap dan selamat.
- Menyediakan maklumat lengkap mengenai kemajuan murid dari segala aspek
- Memudahkan urusan kebajikan murid.
- Membantu guru menentukan aktiviti atau pengalaman yang sesuai dengan minat dan kemampuan murid
CARA
TERBAIK MENGURUS REKOD MURID PADA MUSIM PANDEMIK COVID-19
- Sebelum Covid-19
-Agih borang pada setiap kelas untuk kumpul maklumat murid.
- Semasa Covid-19
- Cara terbaik ialah menggunakan telefon pintar (guna pelbagai aplikasi).
- Pihak-pihak atasan seperti KPM, JPN, PPD pun membantu pihak sekolah dengan membina sistem yang memudahkan pihak sekolah untuk merekod data.
CABARAN TERHADAP PENGURUSAN MURID SEPANJANG TEMPOH PKP
- Masalah internet
- Masalah kewangan murid
- Masalah penukaran nombor telefon yang sangat kerap
- Sikap sambil lewa murid
Oleh
itu, jelaslah bahawa pengurusan murid di sesebuah sekolah amat penting. Sesuatu kejayaan akan ditentukan melalui
proses dan alternatif yang betul. Hal ini demikian kerana, segala perancangan
yang diaplikasikan dalam proses tersebut akan menjadi penanda dalam mengekalkan
nama baik sesebuah sekolah dan perihal diri murid itu sendiri.
LAMPIRAN
Sesi temu bual telah dijalankan secara online di google meet bersama
seorang guru iaitu Puan Rafiza binti Seth daripada SMK Sri Mersing, Johor.
Ahli-ahli
kumpulan kami bersama Cikgu Rafiza
Untuk membaca bahan artikel yang lain, boleh klik di
pautan ini:
TAJUK 1: ORGANISASI KEPIMPINAN https://organisasikepimpinandisekolah.blogspot.com/2021/12/organisasi-dan-kepimpinan.html
TAJUK 2: PENGURUSAN MURID
https://fatinraymi.blogspot.com/2021/12/pengurusan-murid.html
TAJUK 3: PENGURUSAN BILIK DARJAH
https://site-6339574-4639-581.mystrikingly.com/
TAJUK 4: PENGURUSAN SUMBER
https://pengurusanpembelajaranain.blogspot.com/2021/12/tajuk-4-pengurusan-sumber.htm
TAJUK 5: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
https://kps3014kumpulan1.blogspot.com/
TAJUK 6: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
https://sazilahjaidal.blogspot.com/2021/12/pengurusan-tingkah-laku-dan-disiplin.html
TAJUK 7: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
https://kpsblog2019.blogspot.com/p/bab-8-pengurusan.html
TAJUK 8: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
TAJUK 9: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
https://kps-10groupd.blogspot.com/2019/04/bab-11-pengurusan-murid-pelbagai-upaya.html
TAJUK 10: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
https://kps-10groupd.blogspot.com/2019/04/bab-12-sekolah-dan-persekitaran.html
TAJUK 11: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
https://kps-10groupd.blogspot.com/2019/04/bab-13-pengurusan-alam-pembelajaran.html
Comments
Post a Comment